Iedereen die online iets wil vinden googelt. Jaloers kijken bedrijven als
Microsoft en Yahoo naar het succes van Google. Het maakt Google, met
wereldwijd een marktaandeel
van ruim 81 procent, niet alleen populair bij internetters. Het gevolg
daarvan is weer dat Google flink munt
weet te slaan uit advertenties op zijn zoeksite.
Microsoft komt met nieuwe zoekmachine
De afgelopen maanden is Microsoft hard in de weer met het testen van een
nieuwe zoekmachine. Codenaam: Kumo.
Komende week, tijdens de techconferentie D:
All things digital, zal Microsoft-baas Steve Ballmer de nieuwe
internetzoeker presenteren, zo meldt
zakenkrant The Wall Street Journal, die de conferentie organiseert.
Microsoft wil met zijn nieuwe zoekoffensief de achterstand inlopen op Google
en Yahoo. Tot nu toe lukt het het bedrijf echter niet echt mee te doen op
zoekgebied. In de VS heeft Microsoft met zijn huidige zoeksites een
marktaandeel van 8,2
procent. Wereldwijd blijft de softwarereus zelfs op 5,5 procent hangen,
volgens marktonderzoeker Net
Applications.
Ook nieuw: WolframAlpha
Eerder deze week werd de wereld nog een zoekmachine rijker, WolframAlpha.
Deze flink gehypte zoeksite haalt zijn gegevens uit online databases en
presenteert zoekresultaten als antwoorden. Dat in tegenstelling tot Google,
dat na een zoekopdracht met relevante links komt.
Het doel van WolframAlpha lijkt vooral om wetenschappelijke en professionele
informatie voor een groter publiek toegankelijk te maken. Omdat biografieën
van popsterren of kookrecepten er niet te vinden zijn, is WolframAlpha
voorlopig geen zoeksite voor de grote massa.
Geld verdienen blijkt wel mogelijk. Deze week zijn de eerste advertenties op
WolframAlpha verschenen.
Meer ordening
Ook de nummer twee internetzoeker, Yahoo,
met een wereldwijd marktaandeel
van 9,6 procent, sleutelt hard aan zijn zoekmachine. Dat meldt The Wall
Street Journal. Prioriteit bij Yahoo heeft de weergave van resultaten. Deze
moeten overzichtelijker verschijnen.
Alle nieuwe en vernieuwde zoekinitiatieven zetten in op een duidelijker
ordening van zoekresultaten. WolframAlpha doet dit in de vorm van
cijfermatige antwoorden. Microsoft en Yahoo willen beiden een helderder
weergave, zodat gebruikers niet hoeven te kiezen uit een lange lijst links.
Google ook
Nu is het juist het geven van een lijst links, gesorteerd op door Google
berekende relevantie, waar Google bekend om staat. En nog altijd zeer
succesvol mee is.
Om de boot niet te missen, experimenteert ook Google inmiddels met andere
manieren van ordening. Binnenkort zal Google
Squared online gaan, waarbij de zoekresultaten schematisch worden
getoond. Op weblog Google Blogoscoped is al een aantal screenshots
van de nieuwe Google-dienst te zien.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl